
Page 1 of 20 
 

Biting the hand: Using the relationship between ITV and Barclays to examine political 
economy. 
 
Abstract 
The Global Financial Crisis presented the media with numerous opportunities to tell 
dramatic business-based stories. However, the relationship between commercial news and 
the corporate world is often thought to be deferential, where advertisers wield influence 
over journalists who are reluctant to criticise those indirectly funding them. Because of 
these models of capitalist power dynamics, it is often assumed that journalists will take a 
gentle line when reporting the affairs of advertisers. However, such a normative ideal is 
essential in an era when evidence suggests that capitalism has not produced any “trickle 
down” benefits for ordinary people. By taking a multimodal approach including semiotic and 
critical discourse analysis, this paper examines the broadcaster/advertiser relationship 
between ITV and Barclays PLC. Using a critical realist framework, the paper finds that in 
contrast to well-established theories that advertisers shape and influence business news, 
post-financial crisis, the U.K's largest commercial broadcaster adopted a combative role 
towards a key contributor to their funding. In comparison, the nation’s main public service 
broadcaster – the BBC – was less probing. The paper therefore challenges any simplistic 
correlations between advertising and news output while also arguing that a political 
economy perspective remains relevant in today’s commercial news landscape. 
 
Keywords: Political economy, critical discourse analysis, financial news, multimodal analysis, 
Television news, advertising. 
 
Introduction 
Since the 2008 financial crisis, ordinary citizens have paid increasing attention to financial 
information (Schifferes 2011). Satisfying the appetite of this new audience falls most often 
to the news media, and its specialism of economic, financial and business reporting 
(hereafter referred to as “EBF journalism” or EBF reporting”).  
               Television news retains its position as the U.K’s most used news platform (Ofcom 
2015), and also the most trusted (Cushion 2012). Further, some EBF reporters have become 
well known beyond the specialism; Robert Peston for example, was described by the House 
of Commons Treasury Committee as “the key commentator on the banking crisis” (Hulbert 
2015, 279). In 2014, Peston switched from the BBC to its largest commercial rival, ITV. These 
two channels are the most trusted broadcasters of EBF news (Schifferes 2015), and 
represent the breadth of the U.K’s prevailing broadcasting system combining public service 
and commercial imperatives. 
                 In its role as main public service broadcaster, the BBC is a funded by a licence fee, 
and its output is determined by Royal Charter. The ethos of public service was established 
through the corporation operating “at arm's length” from the government of the day, and 
placing “public interest” before profit (BBC 2016a). The Royal Charter - which was renewed 
in 2016 - essentially operationalises “public interest” and addresses elements including 
citizenship, education and the balanced representation of all U.K regions and communities 
(Department for Culture, Media and Sport 2006). In effect, it is the BBC’s mandate to 
“enrich” the nation, to be “independent, impartial and honest”, to put audiences “at the 
heart of everything” while demonstrating “creativity”, “respect” and “diversity” (BBC 
2016b). This public service imperative and its advertising-free programming are strong 



Page 2 of 20 
 

factors in establishing the BBC as an authoritative news provider (Cushion 2012). 
Superficially at least, the corporation is “immune from market forces” (Cushion 2012, 20), 
and therefore, it could be reasonably expected that BBC coverage of EBF issues should 
represent the interests of the public over and above all else.  
               ITV, in contrast, is a commercial broadcaster with more limited public service 
obligations than the BBC. Through the raising of advertising revenue, its core mission is to 
establish “a global pay and distribution business” (ITV 2014), and to generate value for 
shareholders (Cushion 2012). When it was first introduced, ITV/ITN news offered a fresh 
alternative to the more formal BBC (Cushion 2015; Higgins 2015) and editorially, it is 
thought to follow a lighter news agenda, complementing hard news with elements usually 
found in mid-market newspapers (Barnett 2012). Consequently, it might be summarised as 
consumer-driven, populist and mainstream (Barnett 2012; Cushion 2012).  
             While the BBC has been much discussed by scholars since its inception in the 1920s, 
ITV appears to be much less-researched, especially in terms of its EBF news output. This 
paper helps to address this deficit, as it examines how ITV reported Barclays PLC during 
2014. At that time, Barclays were a major advertiser on ITV and experienced several 
operational difficulties with the potential to sully its reputation, further supporting claims 
that the financial crisis was caused by the decision-making of senior bank executives. By 
contrasting ITV’s reporting of the banking sector with the BBC’s parallel coverage, this 
research enables a contemporary evaluation of the theory of political economy, and a wider 
view of EBF reporting. 
                While BBC and ITV differ in terms of their public service obligations, in contrast to 
the written press, they are both legally bound to be impartial (Montgomery 2007). 
Traditional impartiality, in simple terms, is “balancing both sides of the story” (Cushion 
2012, 45), however, for the BBC at least, the concept is redefined as a “wagon wheel”, 
incorporating “a broader range of perspectives” (Bridcut, 2007, 7). Within EBF stories, this 
might mean developing narratives from a wide range of different managerial, investor, 
customer and employee perspectives. 
 
Political economy as an analytical lens 
Political economy is central to the delivery of news. In its broadest sense, this theory 
facilitates the examination of how communicative acts move through various “production 
and distribution processes and structures before finally getting to the consumer” (Shaw 
2015, 121). Different from its traditional meaning within “mainstream economics”, Murdock 
and Golding (2005) coined the phrase “critical political economy” (CPE), which is “centrally 
concerned with the balance between capitalist enterprise and public intervention” 
(Murdock and Golding 2005, 61).  
                   The monitorial and radical functions of journalism suggest that it should critically 
hold the powerful to account and that those delivering the news should be independent and 
autonomous (McQuail 2013). Political economy, in sum, embraces “the influences on news 
making related to media ownership and concentration, financial mechanisms, conflicts of 
interests between the freedom of press and economic pressures (from shareholders or 
advertisers) as well as more traditional forms of direct political intervention” (Guyot 2009, 
95). This research considers one of these elements - the degree to which editorial influence 
might be secured via advertising revenue. 
                While the ideals of journalism embrace honesty, independence and objectivity, 
advertisers seek to promote one product or organisation over another. Fundamentally 



Page 3 of 20 
 

therefore, journalism and advertising are “significantly different and potentially 
incompatible” (Spence et al 2011, 98). However, and in contrast with any normative theory 
of journalism, the wider premise associated with commercially funded news is that the 
interests of media owners and advertisers always prevail (see also McChesney 2000). 
           The consequence of this dominance is a media landscape where the chief objective is 
to avoid losing advertisers and displeasing owners (Guyot 2009). In operational terms, 
editorial freedom might be compromised (Butterick 2015), and programming might defer to 
the wishes of advertisers, avoiding the unfavorable coverage that might upset them and risk 
losing their patronage (Guyot 2009, Baker 2014). In turn, the consequence of this, according 
to Baker (2014, ix) is that advertising “seriously distorts and diminishes the mass media’s 
contribution to a free and democratic society”.      
            Normatively, such influence would be resisted, but the plain reality of funding 
commercial programming “does not always square with idealism” (Hausman et al 2015, 
371). However apparently abhorrent the potential interference from advertisers, Cohen 
(1970, 92) claims that it is logical that through controlling “the purse strings”, advertisers 
have “potential influence” over any medium seeking its “patronage”. Furthermore, when 
advertisers are “closely identified” with a particular programme, they will expect “at least 
some form of escape from unsatisfactory subject matter” (Cohen 1970, 103). Furthermore, 
the larger the corporation, it seems that the greater their potential to exert influence 
(Shoemaker and Reese 1996). 
          Of course, the dynamic between advertisers and journalists varies between countries 
(Altschull 1984). In the United States for example, there is no state-regulated public 
broadcasting and deregulation offers considerable latitude to commercial stations. This 
contrasts strongly with the U.K’s hybrid public service/ commercial broadcasting model. In 
the U.K, before organisations can wield any influence on commercial-funded television,  
advertisements must satisfy the specific requirements of the broadcast regulator. This 
regulator - Ofcom - restricts the amount of advertising, the length of advertising breaks, and 
crucially here, determines that when punctuated by advertising, “broadcasters must ensure 
that the integrity of the programme is not prejudiced” (Ofcom 2016). News broadcasts 
themselves cannot be sponsored, and can only be interrupted by advertising messages 
(Ofcom 2005a). Broadcasters are also obliged to remain impartial “as respects matters of 
political or industrial controversy” (Ofcom 2005b). In reality therefore, advertiser influence 
in the U.K might be more subtle and less explicit than it would be say, in the U.S.  
                  Nonetheless, the tension between serving democratic processes and generating 
revenue is particularly pertinent for ITV, who must seek commercial funding for their 
programming, while at the same time meeting their public service obligations. Since ITV is 
both privately owned and needs to recruit advertisers (see McChesney 2000), its news 
might be appropriately described as being “economically determined” (Garnham 1995, 
219). This dilemma is especially pertinent for EBF journalists. The professional reporting of 
corporate misdeeds might be compromised by the need to secure advertising revenue from 
those who are actually being reported on. These contentious relationships with advertisers 
contribute to wider concerns that EBF journalism is insufficiently probing (Kleinnijenhuis et 
al 2013; Shaw 2015), to the extent that “when business and finance became the best story 
in the world, almost every business journalist missed it” (Fay 2011, 53).  
                    Some editors however, have remained determinedly independent of any 
external pressures from advertisers (Parsons 1989). Nonetheless, it is clear that advertising 
revenue still applies leverage. In February 2015 for example, Daily Telegraph chief political 



Page 4 of 20 
 

commentator Peter Oborne resigned, amid claims that the newspapers had supressed 
stories about HSBC in order to retain the bank’s advertising revenue (Plunkett and Quinn 
2015). Oborne (2015) gave explicit examples of how this commercial influence shaped the 
Telegraph’s news agenda: 

 
From the start of 2013 onwards stories critical of HSBC were discouraged… 
HSBC, as one former Telegraph executive told me, is “the advertiser you 
literally cannot afford to offend”.  
 

Oborne’s coda was emphatically drew on the normative function of journalism; “If 
advertising priorities are allowed to determine editorial judgments” he suggested, then 
“how can readers continue to feel this trust?” 
            TV news of course, faces a series of time and space restraints that newspapers (and 
especially via their online platforms) do not. On commercial TV for example, “controversial” 
elements within stories about advertisers might be supressed, and running orders 
moderated to create “a buying mood” among viewers (Baker 2014, 44). Like many of its 
commercial competitors, ITV must balance its provision of EBF news with the fact that many 
of the companies it reports on might be current or future advertisers. Some feel that the 
channel does not meet this challenge; former BBC journalist and later politician Martin Bell 
for example, claimed although “once a proud name in journalism”, ITV was nonetheless “in 
hock to the advertisers” (Bell 2002). In sum, the traditional charge is that reporting is 
insufficiently probing and compliant to corporate needs. 
                If news output does indeed pander to advertisers, then essentially it is 
perpetuating a wider capitalist ideology. Given the U.K’s purposeful financial deregulation 
(Turnbull and Wass 2010, Dorling 2014), the ideological positioning of the banking sector is 
to promote the supremacy of free markets (Budrys 2003, McGuigan 2005). Others note that 
few alternatives are offered to the basic system of market growth and soft touch regulation 
(see, inter alia Davis 2015; Shaw 2015). On a wider theoretical level, ideology can be 
considered as the way that ruling classes perpetuate power and privilege and accordingly, 
audiences can be guided onto “the desired path” by the manipulative and premeditated use 
of language (Resche 2004, 742). This examination of the relationship between ITV and a 
major advertiser provides insight into the prominence of neoliberal ideology, the degree of 
editorial deference to an advertiser, and  asks more broadly, whether, post-crisis, TV news is 
holding (financial) power to account as per its normative obligations. Accordingly, the 
research question asks: 
 
To what degree can the reporting of Barclays PLC on ITV and BBC be explained using the lens 
of political economy?  
                
A combined quantitative /qualitative examination of the ITV/Barclays relationship 
A wide content analysis of TV news across the whole of 2014 revealed the extent of ITV’s 
relationship with Barclays PLC. Past formats of its nightly News at Ten bulletin traditonally 
featured commercial breaks (Harrison 2000), and by 2014, after a period without them, ITV 
had re-introduced advertisement breaks to punctuate their bulletins, albeit sporadically. 
Analysis reveals that that there was an advertisement break in 101 of the 244 weeknight 



Page 5 of 20 
 

ITV1 bulletins available to watch on the Box of Broadcasts online resource1. Of these 101, 84 
featured a single advertisement for Barclays. Clearly, this represented a major investment 
for the bank, and a significant financial arrangement between Barclays and ITV. What makes 
this data more significant however, is that during 2014, Barclays were regularly in the news. 
In fact, as Figure 1 illustrates, 2014 might be described as a tumultuous year for the bank: 

 
[Figure 1 here] 

 
               Therefore, and as well as being a major advertiser within ITV News bulletins in 
2014, Barclays themselves were highly newsworthy. A broad preliminary content analysis 
revealed that firstly, there was no real pattern to the way advertising breaks were arranged 
throughout ITV’s weekly schedule, and that there was no discernible system for scheduling 
Barclays advertisements in particular. However, and most importantly, content analysis also 
revealed that Barclays adverts were often closely adjacent to Barclays news stories. 
Inevitably, many reported the “bad news” events shown in Figure 1. The proximity of 
Barclays adverts to stories during four example weeks taken from February, April and May 
2014 is shown in Figure 2. It is clear therefore, that Barclays stories can be often 
“surrounded” by Barclays advertisements, and indeed, on two occasions, negative stories 
about Barclays were included within bulletins punctuated with the bank’s advertising 
messages: 
 

[Figure 2 here] 
 
On a superficial level at least, Figure 2 gives some initial indication that ITV might not 
necessarily adhere to notions that the relationships between newsmakers and advertisers 
are deferential and unchallenging. 
 
Qualitative analysis: enhancing numerical findings 
Content analysis is the exact empirical quantification of observable phenomena (Priest 
2009), but does not necessarily provide the “richness and nuance” provided by qualitative 
research (Mason 2002, 3). More specifically, the study of language shows that the same 
event or phenomena can be presented in different ways (Potter and Wetherell 1987). 
Traditional theories of political economy suggest that ideological messages developed by 
the media are promoted by the powerful rather than by those being suppressed (Van Dijk 
1998). Much communications research for example, assumes that the media simply 
reproduces ideology (Blommaert 2001), and that news reflects the specific interests of 
corporate and political elites. Critical Discourse Analysis is a method that establishes where 
power lies, and how, through discourse, this power and ideology is propagated and 
preserved (Machin and Mayr 2012).  
                  Broadcast news offers “fluent, intelligible versions of the world” (Montgomery 
2007, 20) and CDA has been used to examine, for example, political speech on Swedish TV 
news (Ekstrom 2007), how African-Americans were represented within coverage of 
Hurricane Katrina (Johnson et al 2010), and the SARS crisis on TV news in Belgium (Joye 
2010). CDA is well suited for studying TV news, since the “reflective commentary” of 

                                                           
1 There were five bulletins that were not available on the Box of Broadcasts resource.  



Page 6 of 20 
 

broadcast news considers “bias, (mis)representation, inaccuracy, distortion, ideology” and 
“selective construction” (Montgomery 2007, 20). This method can reveal that some ideas 
are presupposed and can be taken for granted (Richardson 2007), while also establishing 
how through discourse, power and ideology can be propagated and preserved through 
language (Machin and Mayr 2012). The well-established model for applying CDA (see 
Fairclough 1992; 1995) moves beyond the text itself to embrace the circumstances of its 
production and then the wider backdrop and “social and cultural goings-on” (Fairclough 
1995, 57). In sum therefore, CDA considers news output, its circumstances and wider 
ideological influences; here it reveals how journalistic commentary can indicate background 
dynamics and intentions. 
             However, speech only partly accounts for information imparted by TV news. Images 
are “highly salient” (Gilens, 1996, 528) and visual data might even be more expressive and 
memorable than verbal data (Warren 2009). Accordingly, this examination of Barclays news 
reports complements the analysis of lexical choices, rhetorical contrasts and modality with 
multimodal analysis of semiotic meanings. 
 
ITV1’s relationship with Barclays: hardly deferential 
Notably, and even before any deeper analysis of the relationship between Barclays and ITV, 
the channel demonstrated a combative approach to its corporate advertisers even before 
2014. In 2012 for example, insurance company Aviva was a major sponsor of ITV1’s drama 
Downton Abbey (Aviva 2009). Its advertising campaign featured vignettes starring comedian 
Paul Whitehouse; at the same time, the corporation was one of several in the financial 
sector experiencing shareholder dissent over executive remuneration.   
                      Figure 3 shows ITV’s report about the shareholder revolt at Aviva in May, 2012. 
Business Editor Laura Kuenssberg ridicules the slogan “Get the Aviva deal”, and refers to 
“red faces”. She then goes further in her implied criticism by intertextually referring to the 
Aviva advertisment itself, creating a play on words about executive remuneration being “out 
of step” with public opinion. This is a direct reference to Whitehouse’s ballroom dancing in 
the accompanying footage. More significantly, it is a preliminary indicator that ITV will be 
not be routinely deferential to those providing it with advertising revenue.  
 

[Figure 3 here] 
 
Furthermore, an unexpectedly combative approach taken by ITV towards Barclays actually 
predates 2014. In April 2012, the channel reported that at the bank’s AGM, shareholders 
had reacted strongly in response to the proposed remuneration policy. Reporter Laura 
Kuenssberg describes booing and derision, and of those reports broadcast on BBC, ITV and 
SKY, only the ITV report mentioned that Barclays had prevented the attendance of news 
cameras in the meeting (Thomas 2016). The tone and framing of their report is notably 
critical, and accordingly, ITV “contravenes common-sense notions that they might take a 
more benign stance regarding corporate controversies” (Thomas 2016, 107).              
                   One might imagine that the relationship dynamic between ITV and Barclays may 
have changed when the bank became a major advertiser. However, this research suggests 
that this is not the case. Figure 4 for example, shows excerpts of a report aired on 11/2/14, 
where ITV described the simultaneous drop in Barclays profits and an increase in bonus 
payments.  

[Figure 4 here] 



Page 7 of 20 
 

 
                     Anchor Mark Austin’s lexical choices of “fierce” criticism, a bonus “hike” and a 
“steep fall” in profits, followed by Richard Edgar’s description of reduced share prices and 
job losses serve to build a bleak impression of Barclays from the outset. Edgar then 
interviews Barclays Chief Executive Anthony Jenkins, who explains that based on “paper 
performance and competitive position”, the bank had taken the “right decision in the long 
term interests of their shareholders”. Edgar’s adversarial approach includes expressing 
incredulity that pay should be increasing at that particular time, and interrupting Jenkins 
with claims that there had been a “reward for failure”. In his preamble before an interview 
with Roger Barker from the Institute of Directors, Edgar strongly dismisses the suggestion 
that high pay is necessary in global markets; it is, he suggests, “an argument from another 
era”. The report then cuts back to the interview with Anthony Jenkins, and Edgar asks about 
job losses. Jenkins explains that he is being honest about the bank needing less people, but 
Edgar interrupts once again. 
                Following this testy confrontation, the report concludes with a two-way exchange 
between Edgar and Mark Austin, who begins by noting that “Barclays are just the first of the 
high street banks to show its hand”. This final exchange continues the overtly critical 
position, since Edgar contrasts Barclays’ comparative failure with the prosperity of a 
competitor, Lloyds Bank. 

[Figure 5 here] 
 
Six days later, ITV reported more negative news about Barclays. Figure 6 describes this short 
item, where anchor Nina Hossain reported that three Barclays executives had been charged 
with conspiracy to defraud: 
 

[Figure 6 here] 
 
Rather than a description of “three former Barclays workers” anonymising those involved, 
these executives are specifically named, resonant with the usual protocols associated with 
the reporting of crime. Perhaps most significantly of all, this story appeared barely two 
minutes of news time after a Barclays advertisement (see Figure 2), supporting the notion 
that ITV is capable of taking an abrasive approach towards advertisers. Figure 7 shows 
another Barclays story describing another dissenting vote at the annual shareholder 
meeting on 24/4/14 The story was introduced by anchor Julie Etchingham: 

 
[Figure 7 here] 

 
By using words and phrases such as “suffered”, “revolts”, “shouted at”, “pretty fed up” and 
“bonus backlash”, Etchingham’s introduction once again establishes an early and negative 
framing of the bank. The narrative is taken up by Joel Hills, who firstly comments over a 
small vignette performed by protestors outside the Barclays meeting. One “banker” is 
handed a handful of banknotes, and after some vox populis with disgruntled Barclays 
shareholders, Hills continues his report with a piece to camera. The leitmotif of conflict 
between bank and shareholders is emphasised by his metaphorical contrast between 
Manchester United and Colchester United. Viewers would recognise this as a comparison 
between a famous football team and one that is much less successful. Furthermore, the 
whole event is described as “embarrassing” for Barclays, and Hills further intensifies the 



Page 8 of 20 
 

critical focus by suggesting that then Business Secretary Vince Cable specifically referred to 
the bank in relation to excessive remuneration. Shareholder votes against remuneration 
reports are far from unprecedented, with such events occurring regularly before the so-
called “Shareholder spring” (Peston 2012). Therefore, this was actually a story which 
legitimately, ITV might have not reported at all; indeed the parallel BBC bulletin on the same 
night did not feature it.                 
                     In a final example, on 7/5/14, news anchor Mark Austin explained that Barclays 
were shedding jobs as part of a wider reform incorporating the bank’s governance and 
bonus system. As shown in Figure 8, the report took the form of a live two-way studio 
exhange between Austin and Joel Hills: 

[Figure 8 here] 
 

                   Hills appears to suggest that jobs might be sacrificed by the Barclays Chief 
Executive in order to assert his authority. Moreover, the promise of a “new ethical dawn” 
implicitly implies that the past was unethical. From Hills’ commentary, it seems that job cuts 
are preferred, for example, to any draconian measures directed towards executive pay. The 
criticism of Barclays is further amplified, since once again the BBC did not run the story. 
Significantly, this report actually segued directly into a Barclays advertisement, and analysis 
of these advertisements themselves also adds important insight. 
 
Barclays “soft image” adverts: Getting their retaliation in first ? 
The Barclays advertisements punctuating these bulletins promote very different types of 
corporate activity to those discussed in the reports they were often adjacent to. They 
resonate with claims that commercials often have production values “at least as high as the 
programming they interrupt” (Lewis et al 2005, 463). At between 30 and 40 seconds long, 
these were of average length for a television advertisement, and as is shown in Figure 9, 
featured a series of self-contained vignettes: 

 
[Figure 9 here] 

 
Running clockwise from top left, the narratives are: 
 

• How a businesswoman can “enjoy family life” because of her Barclays mortgage.  
• How a blind comedian uses a Barclays ATM specially adapted to help the visually 

impaired. 
• How a Barclays “Digital Eagle”  helps an elderly man to keep in touch with his family 

via the internet.  
• How small business owners benefit from Barclays lending workshops and network 

events. 
• How a young man discovered more confident speech within the bank’s “Life Skills” 

programme. 
 
                       These services focus on human narratives and tales of enhanced lives rather 
than the more traditional and prosaic aspects of banking. While Brierley (1995) suggests 
that advertisers might generally exclude references to the badly off or the old or sick, here 
Barclays creates a world embracing and even targeting such groups with accessible, positive 
messages about how the bank’s services and staff can contribute to the wider wellbeing of 



Page 9 of 20 
 

its customers. Indeed, Barclays’ tangible financial products are barely mentioned. In this 
respect perhaps these advertisments do not operate on a specific product basis; instead 
they promote notions about what a sensitive organisation Barclays might be, and function 
on what Davis (2013) terms a “promotional culture” level. 
               Mindful that corporate motivations are difficult to identify and can only be inferred 
from actions and behaviour (Merrett 1968), this research cannot extend beyond speculation 
regarding the intentional nature of the content and positioning of Barclays adverts within 
ITV bulletins. The levels of agency for example, are unclear. However, the adjacency of 
Barclays news reports to Barclays advertisement make it clear that while ITV news bulletins 
benefit from their financial support, they are also prepared to report pejorative stories and 
take a critical tone. The Head of ITV News and Current Affairs – Michael Jermey – was asked 
for his comments regarding the onscreen relationship between ITV and Barclays. His 
response was clear: 
  

I don’t have very much to say because it doesn't enter my mind… 
journalists cover stories we think our viewers will find interesting and sure, 
we’re on a commercial channel funded by advertisers, but I don’t know 
who’s advertising at any given time… (Interview with author, 1st October 
2015).    

 
It was suggested to Mr Jermey that a number of stories about Barclays – some not even run 
by the BBC – were explicitly critical and located within a bulletin punctuated by an 
advertisement actually promoting the bank itself. Was this just a coincidence, or was there 
still some connection between advertisers and ITV news output? His response was again 
unequivocal, and his comments challenge the naturalised assumption that advertisers 
influence programming. Instead they adhere to the more normative framework that 
journalism should be independent and free: 
 

There would be no connection whatsoever …the advertising sales team 
can put breaks where they want to across the schedule… I think - although 
I've never really discussed this with the advertising team - that they put a 
break in (the news) because people are quite keen to advertise in the news 
- and now I'm guessing - because it’s a serious environment within which 
to see your advertisement… I have never had a discussion with the 
advertising people at any point about those ads, they've kept running, and 
I've never had a discussion with the programme editor about what stories 
they chose to run…so there is a disconnect between the two… (Interview 
with author, 1st October 2015).    

The interview concluded with a question as to whether in the event of some particular 
breaking news story, how quickly a commercial organisation could withdraw their adverts 
from ITV scheduling. Michael Jermey answered:  

Yes, they could be withdrawn fairly quickly, but they would contact the 
advertising sales department about that, and not the news department … 
(Interview with author, 1st October 2015).    



Page 10 of 20 
 

By themselves, such emphatic answers might be considered as the understandable defence 
of a news organisation by its most senior executive. In light of the onscreen evidence 
however, these responses can be added to the growing weight of evidence that despite 
their status as a major advertiser, and whether they expected to have some leverage or not, 
Barclays seemingly had little or no sway over the quantity and tone of the reports about 
them. 
                 The stance adopted by ITV gains further significance when compared with the 
BBC’s coverage of the banking sector. Since they are funded by the public via a licence fee 
rather than by advertising revenue, then it seems reasonable to expect that the nation’s 
main public service broadcaster would take an editorial approach consistent with the public 
interest. However, analysis of the BBC’s handling of Barclays does not necessarily support 
such an assumption. Its report on Barclays within the 10pm bulletin on 11/2/14 (see Figure 
4 for ITV’s coverage) is identical in length to the ITV report (187 seconds), and is similarly 
positioned (2nd in running order on ITV, 3rd on BBC). Both have similar introductions and 
both feature contributions from Anthony Jenkins and the Institute of Directors. However, 
despite these similarities regarding story content, structure and format, when interviewing 
Anthony Jenkins, the positions adopted by reporters Robert Peston (BBC) and Richard Edgar 
(ITV) are notably  different. 
                     In comparison with the more adversarial Richard Edgar, Peston asks only 
moderately probing questions of Anthony Jenkins (“Can you explain?”, “Does it damage?”) 
which encourage predictable responses. Furthermore, and again unlike Edgar, he does not 
challenge Jenkins’ argument when he claims that in a business operating from “Singapore to 
San Francisco” there is a need to pay to attract the best talent. Also unlike the ITV interview, 
Jenkins is able to give his answers without interruption. Figure 10 shows that there are even 
differences in the staging of the interviews: 
                            

[Figure 10 here] 
 

Figure 10 underpins the commercial channel’s more gladiatorial stance. Settings have 
connotative significance (Machin 2007), and in the BBC report, a large room with 
interviewer and interviewee facing each other suggests a sense of symmetry and an 
altogether more comfortable encounter. In ITV’s report however, Anthony Jenkins appears 
more cornered and crowded, and the camera angle and proximity between Edgar and 
Jenkins indicates a more intense confrontation.  
                     The BBC’s rather more emollient interviewing style is also evident beyond its 
reporting about Barclays. Figure 11, for example, outlines the questions Robert Peston 
asked of Lloyds Banking Group CEO Antonio Horta-Osorio on 13/2/14:  
  

[Figure 11 here] 
  
Asking whether “at last Lloyds is mended?” and whether you are “absolutely sure that 
Lloyds has changed its ways?” are mild probes at best, and low modality suffixes such as “is 
it your view?” and “are you sure?” invite predictably positive responses in line with the 
suggestion implicit in the question. Further, Peston’s failure to interject, or to seriously 
challenge the bonus culture in any way enables his interviewee to give a measured (and 
perhaps even, rehearsed) response to his non-threatening questions. Indeed, the exchange 
bears the hallmarks of a “trophy” interview, where corporate PR departments control the 



Page 11 of 20 
 

tone and substance of public utterances (Butterick 2015, 95). Horta-Osorio predictably 
confirms that Lloyds has changed, and does so without challenge. Peston’s coda rhetorically 
asks whether banks are becoming too powerful – ironically, this is a question that might 
have been more usefully asked of the Lloyds CEO during the interview. 
                         Figure 12 describes another BBC report on 3/2/14, where anchor Huw 
Edwards firstly explains that Lloyds was to sell around £5 billion worth of shares to the 
public, but that the prevailing share price had fallen after the announcement that £1.8 
billion was being allocated to settle claims caused by mis-selling Payment Protection 
Insurance (PPI). Peston’s report, however, puts a very positive spin on what many would 
consider tantamount to a financial scandal:  
  

[Figure 12 here] 
 
Peston describes the funds set aside for compensating customers, but frames this in very 
positive terms, referring to the consequent boost to the economy and the benefits to the 
public in terms of lifestyle. The emerging conclusion is that despite there being a case of 
excess for the banks to answer, in comparison with ITV, BBC are often complaisant; their 
passive questioning seemingly allows executives the space to develop their own defensive 
narratives, and even the most negative of stories are spun into a major and widely-felt 
economic benefit. Empirically therefore, it can be shown that there is a contrast between 
the way BBC and ITV report the banking sector. But what are the wider implications, and to 
what extent can the theory of political economy be challenged? 
  
Discussion 
In reality, and ahead of any discussion examining the validity of political economy, the line 
dividing commercial logics and public service logics is increasingly uncertain. Despite their 
mainly commercial objective for example, ITV is still obliged to adhere to the regulatory 
requirements of public service, and the legal requirements of impartiality (Cushion 2015). 
Similarly, even with its greater obligation to public service, the BBC is not completely free of 
commercial interests (Harcourt 2005) and generates some of its own revenue by marketing 
its programmes globally (Franklin 2001; Sweney 2015).  
                 Notwithstanding this complexity, and ahead of any empirical analysis, it might 
reasonably be expected that these channels might cover EBF news differently. ITV, for 
example, might serve business communities (including their advertisers) and marginalise 
any wider negative impacts of capitalism, while the BBC might offer a more balanced, 
socially conscious approach embracing the interests of the ordinary citizens responsible for 
funding it. Indeed, concludes Guyot (2009, 101), there is often “a cleavage between public 
service or independent media and privately-owned groups” and “the prevalent impression is 
that editorial freedom is easier to exert in public media, especially in the audiovisual 
sector”. Public service journalism should logically serve the public, while journalism on 
commercial platforms is defined by the influence of the economic system it operates within, 
its output defined by the nature of its funding (Krüger 2004). However, what seems clear 
from these Barclays case studies is that this assumption can at least be challenged, and in its 
raw, simplistic form, a political economy approach in this case does not accurately account 
for the interaction and power dynamic between news journalism and those who fund it 
(whether it be the public, or big business).   



Page 12 of 20 
 

                By itself therefore, and on a local operational basis, political economy does not 
entirely make sense of the ways that Barclays (and other banks) were reported by ITV and 
the BBC in 2014. There are other potential explanatory factors at play, and indeed, the 
epistemological approach of critical realism requires that following the discovery of “how”, 
the causal mechanisms explaining “why” should have equal billing. Indeed, if the theory of 
political economy was functioning in its purest sense, then mismanagement in the financial 
sector, the anecdotal stories accompanying it and the financial crisis itself may never have 
actually been reported by commercial broadcaster at all.  
                   Firstly, irrespective of the nature of news media ownership and any advertiser 
influence, post-financial crisis, major banks are highly newsworthy. For example, while 
financial sector actors were previously recognised for their resilience following the 2005 
terrorist bombings in London, the same elite group were now seen as complicit in the global 
crisis, and responsible for “the hardship inflicted on the lives of working people” (Kelsey 
2012, 286). In sum, “individuals and institutions” that were previously revered “suddenly 
became widely detested” (Whittle and Mueller 2012, 112). Not reporting the negative 
stories about banks therefore, would be to disregard the compelling lure of news values, 
and would potentially damage the creditability of any serious news provider.  
            Next, almost 50 years ago, Cohen (1970) had already detected a weakening of any 
perceived grip advertisers may have had on broadcasters. Much of his reasoning is still 
relevant; programmes are much less often “owned” by corporate sponsors who now only 
punctuate them with advertisements, revenue streams are diversifying, and competition for 
advertising spots within high rated programmes is increasing. Such competition is perhaps 
indicated by the rude health of ITV’s net advertising revenue across the whole of 2014; a 
total of £1,629 million represented a 6% increase over 2013 (ITV 2015).  
           Finally, perhaps ITV actually appear more probing and adversarial than they really are, 
because the BBC, in comparison, appear so insipid. Even despite a lack of reliance on 
commercial funding, according to the evidence presented here, the BBC may have fallen 
short of normative expectations that they should be holding this powerful banking group to 
account, since after all, many of its viewers will be Barclays customers. Notably, the 
approach taken by the BBC does not appear to resonate with the “wagon wheel” model, 
which proposes a plurality of views and stakeholder perspectives. 
              The apparent indolence of the BBC’s coverage of Barclays is based on a narrower 
sample of available reports, since they did not report the bank as much. This comparative  
lack of coverage on the main public broadcaster is less easy to understand given that the 
behaviour of the major banks and those managing them has been a major story within the 
wider global financial crisis. Capitalism is described as “holed below the waterline” 
(Schifferes 2011), while society more widely has “come to the end of what higher material 
living standards can offer us” (Turnbull and Wass 2010, 273). If ever there was an apposite 
time to challenge the financial sector and perhaps more pertinently, the largely unregulated 
system that facilitates their operations, then it is at this point, when economic neoliberalism 
is seriously called into question.  
               However, as Kelsey et al. (2016, 12) conclude, despite the apparent shortcomings of 
free market capitalism, the “familiar economic structures and practices of past and current 
governments across periods of boom and bust have remained securely engrained in the 
discursive practices of political and financial institutions”. Further, Kay and Salter (2014)  
propose that the BBC has been seen to develop a stance born out of an ideological 
preference for hegemonic neoliberalism – what Berry (2013) calls a “pro-business version of 



Page 13 of 20 
 

the world”. This is further supported by the dominance of the Conservative party’s 
preferred neoliberalism economic philosophy during the General Election coverage on TV 
news in 2015 (see Cushion and Sambrook 2015; Deacon et al. 2015).  
                   Empirically, the BBC’s pro-establishment positioning is summarised by Justin 
Lewis as showing that “under pressure”, the BBC “has been pushed to the right” (Burrell 
2014). This pressure to adhere to right of centre political and economic agendas might be as 
the direct result of the political environment ahead of the renewal of the corporation’s 
Royal Charter in 2016. Indeed, as Lewis reflects, the BBC has a “cyclical dependence” on the 
sitting government at the time of such renewals, and this is a major threat to its impartiality 
(see Burrell 2014). Ahead of its Royal Charter Review in 2016 for example, the Government 
published a green paper which clearly indicated increased critical scrutiny of BBC during the 
period ahead of the new charter announcement. Such statements included references to 
editorial failings, inappropriately large pay offs and “opaque and cumbersome” governance. 
Such statements are over and above more anecdotal evidence such as then Prime Minister 
David Cameron’s suggestion he was going to “close down” the corporation; former BBC 
Political editor Nick Robinson claimed that “joke or threat”, this was “too close to what 
many in his party want to be laughed off” (Toynbee 2015). Given such pressure, perhaps it is 
unsurprising that the BBC might be performing at less than its objective best. In sum, 
government influence, both implicit and explicit, might actually impinge on its ability to be 
objective, independent and sufficiently probing on behalf of an audience that traditionally 
trusts it to act in its best interests.  
             This contrasts with the more adversarial approach adopted by ITV, as demonstrated 
by its treatment of Barclays. So far, the theory of political economy, at least on a superficial 
level, has been found wanting in terms of its ability to explain news output. The common 
sense, if simplistic assumption was that the BBC would provide the probing journalism while 
ITV would defer and avoid confronting their major advertiser. This paper has shown 
however, that using these Barclays reports, an empirical case could be made that the 
opposite is true. 
             However, while the political economy of news is not infallible, neither is it obsolete. 
After all, it could be argued that is it only within a broadcasting system embracing the 
objectives of public service that any sort of critique of advertisers could take place at all. 
Even though ITV is a commercial broadcaster, its regulatory burden is the heaviest among its 
U.K competitors (Cushion et al. 2012). Moreover, it is considered to have a reputation every 
bit as authoritative as the BBC in every area of its news reporting (Barnett 2012, 70). More 
anecdotally, Lawson (2015) recognises that often, while the BBC news “signature” includes 
reporting that is “visually lavish” but often “simplistic in content”, ITV correspondents are in 
comparison “fairly straight” in the ways they present the news. 
                   It seems unlikely that ITV news editors did not know that Barclays were 
advertising during the 10pm bulletin. Inevitably therefore, there must have been a potential 
dilemma for editors when deciding how stories should be presented. As the client, Barclays 
might have been able to second-guess news coverage in advance, especially negative news 
coverage, and - as Michael Jermey confirms - would have had the power to withdraw the 
advertisements at short notice. That they did not do this suggests that the friendly and 
positive messages within the advertisements might have been an attempt to disseminate 
some more positive PR on the part of the bank. In practice, perhaps Barclays themselves 
understood that ITV’s compulsion to serve the public was stronger than its need or wish to 
placate an important corporate client. Furthermore, Barclays themselves have an interest in 



Page 14 of 20 
 

maintaining the prominence of these adverts within ITV’s news bulletins; as Michael Jermey 
points out, the nature of the serious programme content offers some reflected gravitas for 
commercial messages. In addition, TV remains a way for Barclays to engage audiences that 
might not be exposed to advertising elsewhere.  
                  Of course, the exact thinking process of those involved can only be speculated 
upon. However, there are some wider implications for debates about political economy. 
First, whatever combination of contributory factors that combined to produce the BBC’s 
apparent lassitude and ITV’s comparative belligerence, the theory of political economy may 
be ailing, but it is not broken. If the analytical focus is directed onto a public system 
broadcasting system, rather than the individual channels within it, then the U.K’s prevailing 
public service can, overall, be shown to produce a robust post-crisis critique of a major bank, 
even though the more aggressive approach comes from the more unexpected direction.  
             Secondly, while this criticism goes so far, it stops short of any censure of an 
economic model that allows such banks to operate, and to make such errors of judgement.  
In this respect, as Shoemaker and Reese (1996, 224) conclude, any focus on advertiser 
influence must move beyond single organisations and must instead embrace the whole 
“capitalist advertiser-supported media system”. If as Murdock and Golding (2005, 61) 
propose, political economy is “centrally concerned with the balance between capitalist 
enterprise and public intervention” then overall, capitalist enterprise can be judged to 
prevail.  Even if the resilence of political economy might be less welcomed by idealists who 
still feel that journalism must be pure, objective and unsullied even within today’s highly 
commercial landscape, there is still cause for optimism. Albeit such journalism is executed 
by the unlikliest practioners in the most unexpected of circumstances, it is still possible to 
see probing and assertive journalism within TV news bulletins in the UK. 
 
NOTES 
No infringement of copyright is intended and screenshots are reproduced according to 
advice from Learning on Screen (The British Universities and Colleges Film and Video 
Council). Screenshots are presented under the exception clause available under ‘Criticism 
and Review’ in Section 30 of the 1988 Copyright, Designs and Patents Act, which allows for 
limited use, provided that they are specifically related to the text and are confined within a 
non-commercial publication. 
 

• Screenshots for Figure 3 was obtained from the DVD archive at Cardiff School of 
Journalism, Media and Cultural Studies. 

• Screenshots for Figures 4 and 5 are taken from the programme resource here 
https://learningonscreen.ac.uk/ondemand/index.php/prog/068D470C  

• Screenshot for Figure 6 are taken from the programme resource here 
https://learningonscreen.ac.uk/ondemand/index.php/prog/0696F914  

• Screenshot for Figure 7 are taken from the programme resource here 
https://learningonscreen.ac.uk/ondemand/index.php/prog/06E97DE1  

• Screenshot for Figure 8 are taken from the programme resource here 
https://learningonscreen.ac.uk/ondemand/index.php/prog/06FB8BCD?bcast=11005
1406  

• Screenshots for Figure 9 are taken from the advert breaks punctuating ITV bulletins 
within this list. 

https://learningonscreen.ac.uk/ondemand/index.php/prog/068D470C
https://learningonscreen.ac.uk/ondemand/index.php/prog/0696F914
https://learningonscreen.ac.uk/ondemand/index.php/prog/06E97DE1
https://learningonscreen.ac.uk/ondemand/index.php/prog/06FB8BCD?bcast=110051406
https://learningonscreen.ac.uk/ondemand/index.php/prog/06FB8BCD?bcast=110051406


Page 15 of 20 
 

• Screenshots for Figure 10 are taken from he programme resources here 
https://learningonscreen.ac.uk/ondemand/index.php/prog/068B3816 
https://learningonscreen.ac.uk/ondemand/index.php/prog/068D470C 

• Screenshots for Figure 11 are taken from he programme resources here 
https://learningonscreen.ac.uk/ondemand/index.php/prog/068B3896  

• Screenshots for Figure 12 are taken from he programme resources here 
https://learningonscreen.ac.uk/ondemand/index.php/prog/0681F8D2 

 
REFERENCES  
Altschull, Herbert. 1984. Agents of Power. NY: Longman. 
 
Aviva. 2009. “Aviva to sponsor flagship ITV Drama Premieres”. 
http://www.aviva.co.uk/media-centre/story/4986/aviva-to-sponsor-flagship-itv-drama-
premieres/   
 
Baker, C. Edwin. 2014. Advertising and a Democratic Press. Princeton, NJ: Princeton 
University Press. 
 
Barnett, Steven. 2012. The Rise and Fall of Television Journalism: Just Wires and Lights in a 
Box? London: Bloomsbury Press. 
 
BBC. 2016a. “5. This is the BBC 1922-1926.” 
http://www.bbc.co.uk/historyofthebbc/research/culture/reith-5 
 
BBC. 2016b. “Our values.” http://www.bbc.co.uk/careers/why-join-us/values  
 
Bell, Martin. 2002. “Glamour is not good news”. The Independent, February 19. 
http://www.independent.co.uk/news/media/glamour-is-not-good-news-9148118.html 
 
Berry, Mike. 2013. “Hard Evidence: how biased is the BBC?”  New Statesman, August 23. 
http://www.newstatesman.com/broadcast/2013/08/hard-evidence-how-biased-bbc 
 
Blommaert, Jan. 2001. “Context is/as critique.” Critique of Anthropology 21(1): 13-32. 
 
Bridcut, John. 2007. “From Seesaw to Wagon Wheel: Safeguarding impartiality in the 21st 
Century”.http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/review_report_research/impartial
ity_21century/rep ort.pdf  
 
Brierley, Sean.1995. The Advertising Handbook. London: Routledge. 
 
Budrys, Grace. 2003. Unequal Health: how Inequality Contributes to Health or Illness. 
Lanham, MD: Rowman and Littlefield. 
 
Burrell, Ian. 2014. “BBC accused of political bias – on the right, not the left.” The 
Independent, February 19. http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/bbc-accused-
ofpolitical-bias--on-the-right-not-theleft-9129639.html   
 

https://learningonscreen.ac.uk/ondemand/index.php/prog/068B3816
https://learningonscreen.ac.uk/ondemand/index.php/prog/068D470C
https://learningonscreen.ac.uk/ondemand/index.php/prog/068B3896
https://learningonscreen.ac.uk/ondemand/index.php/prog/0681F8D2
http://www.aviva.co.uk/media-centre/story/4986/aviva-to-sponsor-flagship-itv-drama-premieres/
http://www.aviva.co.uk/media-centre/story/4986/aviva-to-sponsor-flagship-itv-drama-premieres/
http://www.bbc.co.uk/historyofthebbc/research/culture/reith-5
http://www.bbc.co.uk/careers/why-join-us/values
http://www.independent.co.uk/news/media/glamour-is-not-good-news-9148118.html
http://www.newstatesman.com/broadcast/2013/08/hard-evidence-how-biased-bbc
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/review_report_research/impartiality_21century/rep%20ort.pdf
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/review_report_research/impartiality_21century/rep%20ort.pdf
http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/bbc-accused-ofpolitical-bias--on-the-right-not-theleft-9129639.html
http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/bbc-accused-ofpolitical-bias--on-the-right-not-theleft-9129639.html


Page 16 of 20 
 

Butterick, Keith. 2015. Complacency and Collusion: A critical introduction to Business and 
Financial Journalism. London: Pluto. 
 
Cohen, Stanley 1970. "The Advertiser's Influence in TV Programming." Osgoode Hall Law 
Journal 8(1): 91-117. 
 
Cushion, Stephen. 2012. Television Journalism. London: Sage. 
 
Cushion, Stephen. 2015. News and politics: the rise of live and interpretive journalism. 
Abingdon: Routledge. 
 
Cushion, Stephen, Justin Lewis and Ramsay, Gordon. 2012. “The impact of interventionist 
regulation in reshaping news agendas: A comparative analysis of public and commercially 
funded television journalism.” Journalism 13(7): 831-84. 
 
Cushion, Stephen and Richard Sambrook. 2015.  “How TV news let the Tories fight the 
election on their own terms.” The Guardian, May 15. 
http://www.theguardian.com/media/2015/may/15/tv-news-let-thetories-fight-the-
election-coalition-economy-taxation   
 
Davis, Aaron. 2013. Promotional Cultures: the rise and spread of advertising, public relations, 
marketing and branding. Cambridge: Polity. 
 
Davis, Aaron. 2015. “Financial Insider Talk in the City of London.” In Money Talks: Media, 
Markets, Crisis, edited by Graham Murdock and Jostein Gripsrud, 29-42. Bristol: Intellect 
Press. 
 
Deacon, David, John Downey, James Stanyer and Dominic Wring. 2015. “News media 
performance in the 2015 General Election campaign.” http://www.electionanalysis.uk/uk-
election-analysis2015/section-1-media-reporting/news-media-performance-in-the-2015-
general-election-campaign/   
 
Department for Culture Media and Sport. 2006. “Broadcasting: Copy of Royal Charter for the 
continuance of the British Broadcasting Corporation.” 
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_govern/charter.pdf 
 
Dorling, Danny. 2014. Inequality and the 1%. London: New York: Verso. 
 
Ekstrom, Mats. 2001. “Politicians Interviewed on Television News.” Discourse and Society 
12(5): 563-584. 
 
Fairclough, Norman. 1992. Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press.  
  
Fairclough, Norman. 1995. Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language. Essex: 
Longman. 
 
Fay, Stephen. 2011. “Big City, bright lights.” British Journalism Review 22(1):48-53. 

http://www.theguardian.com/media/2015/may/15/tv-news-let-thetories-fight-the-election-coalition-economy-taxation
http://www.theguardian.com/media/2015/may/15/tv-news-let-thetories-fight-the-election-coalition-economy-taxation
http://www.electionanalysis.uk/uk-election-analysis2015/section-1-media-reporting/news-media-performance-in-the-2015-general-election-campaign/
http://www.electionanalysis.uk/uk-election-analysis2015/section-1-media-reporting/news-media-performance-in-the-2015-general-election-campaign/
http://www.electionanalysis.uk/uk-election-analysis2015/section-1-media-reporting/news-media-performance-in-the-2015-general-election-campaign/
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_govern/charter.pdf


Page 17 of 20 
 

 
Franklin, Bob. 2001. British Television Policy: A Reader. London; New York: Routledge. 
 
Garnham, Nicholas. 1995. “Contribution to a political economy of mass communication.” In 
Approaches to Media: A Reader, edited by Oliver Boyd-Barrett and Chris. Newbold, 186-192. 
London: New York: Arnold. 
 
Gilens, Martin. 1996. Race and Poverty in America: Public Misperceptions and the American 
News Media. Public Opinion Quarterly 60(4): 513-535. 
 
Guyot, Jacques. 2009. “Political-economic factors shaping news culture.” In Making the 
news. Journalism and news cultures in Europe, edited by Paschal Preston, 135-149. London: 
Routledge.   
 
Harcourt, Alison. 2005. The European Union and the Regulation of Media Markets. 
Manchester: Manchester University Press. 
 
Harrison, Jackie. 2000. Terrestrial TV news in Britain: the culture of production. Manchester: 
Manchester University Press. 
 
Carl Hausman, Frank Messere, and Philip Benoit. 2015. Modern Radio and Audio Production: 
Programming and Performance. 10th Edition. Boston: Cengage. 
 
Hulbert, Jeff. 2015. “UK Financial Journalists quizzed by MPs.” In The Media and Financial 
Crises, edited by Steve Schifferes and Richard Roberts, 279-290. London; New York: 
Routledge. 
 
Higgins, Charlotte 2015. This New Noise: The Extraordinary Birth and Troubled Life of the 
BBC. London: Guardian Faber. 
 
ITV. 2014. “ITV Annual Report and Accounts.” http://ar2014.itvplc.com/ 
 
ITV. 2015. “ITV full year results for the year ended 31 December 2014”. 
http://www.itv.com/presscentre/press-releases/itv-full-year-results-year-ended-31-
december-2014  
 
Johnson, Kirk, John Sonnett, Mark Dolan, Randi Reppen and Laura Johnson. 2010. 
“Interjournalistic discourse about African Americans in television news coverage of 
hurricane Katrina.” Discourse and Communication 4(3):243-261. 
 
Joye, Stijn. 2010. “News Discourses on Distant Suffering: A Critical Discourse Analysis of the 
2003 SARS Outbreak.” Discourse and Society 21(5): 586-601. 
 
Kelsey Darren. 2012. “Remembering to forget: Supporting and opposing the war on terror 
through the myth of the Blitz spirit after the July 7th bombings.” Critical Approaches to 
Discourse Analysis Across Disciplines 6(1): 23-37. 
 

http://ar2014.itvplc.com/
http://www.itv.com/presscentre/press-releases/itv-full-year-results-year-ended-31-december-2014
http://www.itv.com/presscentre/press-releases/itv-full-year-results-year-ended-31-december-2014


Page 18 of 20 
 

Kelsey, Darren, Frank Mueller, Andrea Whittle and Majid KhosraviNik. 2016. “Financial crisis 
and austerity: interdisciplinary concerns in critical discourse studies.” Critical Discourse 
Studies 13(1):1-19. 
 
Kleinnijenhuis, Jan, Friederike Schultz, Dirk Oegema and Wouter van Atteveldt. 2013. 
“Financial news and market panics in the age of high-frequency sentiment trading 
algorithms.” Journalism 14(2):271-291. 
 
Krüger, Franz. 2004. Black, white, and Grey: Ethics in South African journalism. Cape Town: 
Double Storey. 
 
Lawson, Mark. 2015. “The News at Ten: ITV v BBC – how do the channels compare.” The 
Guardian, March 20. https://www.theguardian.com/tv-and-
radio/tvandradioblog/2015/mar/20/news-at-ten-itv-bbc-how-channels-compare 
 
Lewis, Justin, Stephen Cushion and James Thomas. 2005. “Immediacy, convenience or 
engagement? An analysis of 24-hour news channels in the UK.” Journalism Studies 6(4):461-
477. 
 
Machin, David. 2007. Introduction to multimodal analysis. London: Hodder Arnold. 
 
Machin, David and Andrea Mayr. 2012. How to do critical discourse analysis: a multimodal 
introduction. Los Angeles; London: Sage. 
 
Mason, Jennifer. 2002. Qualitative Researching. London: Sage. 
 
McChesney, Robert. 2000. Rich Media, Poor Democracy. Chicago, IL: University of Illinois 
Press. 
 
McGuigan, Jim. 2005. “Neo-liberalism, Culture and Policy.”  International Journal of Cultural 
Policy 11(3):229-241. 
 
McQuail, Denis. 2013. Journalism and Society. London: Sage. 
 
Merrett, Anthony. 1968. Executive Remuneration in the UK. London: Longmans. 
 
Montgomery, Martin. 2007. The discourse of broadcast news: a linguistic approach. London: 
Routledge. 
 
Murdock, Graham and Peter Golding. 2005. “Culture, Communications and Political 
Economy”. In Mass Media and Society, edited by James Curran and Michael Gurevitch, 60-
83. London: Arnold. 
 
Oborne, Peter. 2015. “Why I have resigned from the Telegraph.” 
https://www.opendemocracy.net/ourkingdom/peter-oborne/why-i-have-resigned-from-
telegraph    
 

https://www.theguardian.com/tv-and-radio/tvandradioblog/2015/mar/20/news-at-ten-itv-bbc-how-channels-compare
https://www.theguardian.com/tv-and-radio/tvandradioblog/2015/mar/20/news-at-ten-itv-bbc-how-channels-compare
https://www.opendemocracy.net/ourkingdom/peter-oborne/why-i-have-resigned-from-telegraph
https://www.opendemocracy.net/ourkingdom/peter-oborne/why-i-have-resigned-from-telegraph


Page 19 of 20 
 

Ofcom.  2005a. “8. Programmes that Cannot be Sponsored.” https://www.ofcom.org.uk/tv-
radio-and-on-demand/broadcast-
codes/legacy/code_prog_sponsor/ps_code/progs_cannot_be_sponsored 
 
Ofcom.  2005b. “2. Accuracy and Impartiality”. 
https://www.ofcom.org.uk/cymru/tv-radio-and-on-demand/broadcast-
codes/legacy/text_srvcs/part_a/89248  
 
Ofcom. 2015. “News consumption in the UK-2015 report.” 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tvresearch/news/2015/News_consump
tion_in_the_UK_2015_executive_summary.pdf     
 
Ofcom. 2016. “Code on the Scheduling of Television Advertising”. 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/32162/costa-april-2016.pdf  
 
Parsons, Wayne. 1989. The Power of the Financial Press: Journalism and Economic Opinion 
in Britain and America. Aldershot: Elgar. 
 
Peston, Robert. 2012. “The myth of a shareholder spring.” 
http://www.bbc.co.uk/news/business-18407587   
 
Potter, Jonathan and Margaret Wetherell. 1987. Discourse and Social Psychology: Beyond 
Attitudes and Behaviour. London: Sage. 
 
Priest, Susanna Hornig. 2009. Doing media research: an introduction. Los Angeles, CA: Sage. 
 
Resche, Catherine. 2004. “Investigating 'Greenspanese': From Hedging to 'Fuzzy 
Transparency'.” Discourse and Society 15(6):723-744. 
 
Richardson, John. 2007. An Introduction to Critical Discourse Analysis. Basingstoke: New 
York: Palgrave Macmillan. 
 
Schifferes, Steve. 2011. “The future of financial journalism in the age of austerity.” 
https://www.city.ac.uk/__data/assets/pdf_file/0016/151063/TheFuture-of-Financial-
Journalism-in-the-Age-of-Austerity.pdf   
 
Schifferes, Steve. 2015. “Why the public doesn’t trust the business press.” In The Media and 
Financial Crises, edited by Steve Schifferes and Richard Roberts, 153-167. London; New 
York: Routledge. 
 
Shaw, Ibrahim. 2015. Business Journalism: A Critical Political Economy Approach. London; 
New York: Routledge. 
 
Shoemaker, Pamela and Stephen Reese. 1996. Mediating the message: Theories of 
influences on mass media content. White Plains, NY; Longman. 
 

https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/broadcast-codes/legacy/code_prog_sponsor/ps_code/progs_cannot_be_sponsored
https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/broadcast-codes/legacy/code_prog_sponsor/ps_code/progs_cannot_be_sponsored
https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/broadcast-codes/legacy/code_prog_sponsor/ps_code/progs_cannot_be_sponsored
https://www.ofcom.org.uk/cymru/tv-radio-and-on-demand/broadcast-codes/legacy/text_srvcs/part_a/89248
https://www.ofcom.org.uk/cymru/tv-radio-and-on-demand/broadcast-codes/legacy/text_srvcs/part_a/89248
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tvresearch/news/2015/News_consumption_in_the_UK_2015_executive_summary.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tvresearch/news/2015/News_consumption_in_the_UK_2015_executive_summary.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/32162/costa-april-2016.pdf
http://www.bbc.co.uk/news/business-18407587
https://www.city.ac.uk/__data/assets/pdf_file/0016/151063/TheFuture-of-Financial-Journalism-in-the-Age-of-Austerity.pdf
https://www.city.ac.uk/__data/assets/pdf_file/0016/151063/TheFuture-of-Financial-Journalism-in-the-Age-of-Austerity.pdf


Page 20 of 20 
 

Edward Spence, Andrew Alexandra, Aaron Quinn and Anne Dunn. 2011. Media, Markets and 
Morals. Oxford: Blackwell. 
 
Sweney, M. 2015. “Top Gear: the BBC’s biggest global money spinner.” The Guardian, March 
11.http://www.theguardian.com/media/2015/mar/11/top-gear-bbc-jeremy-clarkson   
 
Thomas, Richard. 2016. “I think it’s absolutely exorbitant!’: How UK television news 
reported the shareholder vote on executive remuneration at Barclays in 2012.” Critical 
Discourse Studies 13(1): 94-11. 
 
Toynbee, Polly. 2015. “The BBC is under threat because its success challenges market 
ideology.” The Guardian, June 30.  
http://www.theguardian.com/commentisfree/2015/jun/30/bbc-threat-success-
marketideology-conservative-mps 
 
Turnbull, Peter and Victoria Wass. 2010. “Earnings inequality and employment.” In 
Reassessing the Employment Relationship. Management, Work and Organisations, edited by 
Paul Blyton, Edmund Heery, and Peter Turnbull, 273-298. Basingstoke: Palgrave Macmillan. 
 
Van Dijk, Teun. 1998. Ideology: A Multidisciplinary Approach. London: Sage. 
 
Warren, Samantha. 2009.  “Visual methods in organizational research.” In The Sage 
Handbook of Organizational Research Methods edited by David Buchanan and Alan Bryman. 
London: Sage, pp.567-582. 
 
Whittle, Andrea and Frank Mueller. 2012. “Bankers in the Dock: Moral Storytelling in 
Action.” Human Relations 65(1):111-139.   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

http://www.theguardian.com/media/2015/mar/11/top-gear-bbc-jeremy-clarkson
http://www.theguardian.com/commentisfree/2015/jun/30/bbc-threat-success-marketideology-conservative-mps
http://www.theguardian.com/commentisfree/2015/jun/30/bbc-threat-success-marketideology-conservative-mps


Figure 1. Timeline: Some Barclays “events” throughout 2014 
 

 

 

 
Figure 2. Examples of the proximity of Barclays adverts and stories in 2014 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Figure 3. ITV’s report about executive remuneration at Aviva in May, 2012 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Figure 4. ITV1’s report on Barclays on 11/2/14 
 

 

The report is continued by ITV’s Economics Editor, Richard Edgar: 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 



Figure 5. The conclusion of ITV1’s report on Barclays on 11/2/14 
 

 
 

Figure 6. ITV1’s report on Barclays on 17/2/14 

 

 

 
Figure 7. ITV1 report on 24/04/14 

 

 

 
 



Figure 8. ITV1 report on 7/5/14 

 
 

 
Figure 9. Pictorial representation of Barclays adverts during ITV1 News at Ten during 2014 

 

 

Figure 10. Comparative settings for set-piece interviews with Anthony Jenkins 

 

 

 

 



Figure 11. Robert Peston interviews Antonio Horta-Osorio on 13/2/14. 

 

 

Figure 12.  BBC1’s report on the Lloyds Banking Group story on 3/2/14.  

 


	Ofcom.  2005b. “2. Accuracy and Impartiality”.

